lørdag 9. august 2008

GULLFJELLET 080808

Våknet i dag til strålende solskinn og ifølge værmeldingen skulle det vare dagen ut. Bestemte meg da for en tur til Gullfjellet. Det er akkurat 2 mnd siden sist jeg prøvde å gå helt opp, men nå var all snøen smeltet og jeg fikk den drømmeturen. (Gullfjelltoppen) er med sine 987 moh det høyeste fjellet i Bergen. Grensen mellom Bergen og Samnanger kommuner går rett gjennom Gullfjelltoppen.
Gullfjellet er høyt nok til å fungere som nedbørsintensivator. Vassdragene fra Gullfjell og vannene der fungerer som hoveddrikkevannskilde for store deler av Bergensregionen.
Fjellet er populært som turterreng for mange bergensere, noe som har ført til flere redningsaksjoner i årenes løp. Der er flere turstier som er merket med varder som kan være vanskelige å finne i dårlig sikt. Der er flere skrenter og stup, foruten at bekkeløpene kan svulme opp på kort varsel.



Endelig ser jeg den siste varden og toppen. 987 moh. Det er satt opp varselskilt pga bratte stup.
Nydelig utsikt, så er kjempefornøyd. Jeg begynte å gå kl 13.55 og var oppe kl 16.00 og nede igjen ved bilen kl 18.00. Så det gikk unna både i motbakke og nedoverbakke.

En spektakulær stein som står høyreist som en bauta.
Nede igjen ved Redningshytten.

Ingen kommentarer: